Riskfyllt jobb att öppna importcontainrar

Är din arbetsplats fri från farlig gas? Var inte alltför säker. Många containrar som importeras till Sverige är gasade med giftiga kemikalier. Men även containrar som inte har gasats kan vara farliga för hälsan.

Få vet om det och ännu färre vet hur man ska skydda sig.
Sverige importerar en miljon containrar varje år, framför allt från länder i Asien. Det kan handla om möbler, kläder, elektronik, mat och annat som har behandlats med gas för att sätta stopp för skadedjur. Gasade containrar ska vara tydligt märkta, fast det slarvas rejält. Nästan inga som kommer hit är märkta.

Men det är inte bara tillsatt gas som kan utgöra en hälsofara för dem som arbetar med importcontainrar. Det finns en rad andra ämnen som kan ställa till det.

Lösningsmedlet i det lim som används till skor är ett exempel, lösningsmedlet i tryckfärgen på kartonger ett annat. En del ämnen, som till exempel bekämpningsmedlet metylbromid, är vätska i kyla men övergår till gas vid rumstemperatur. Andra, som till exempel bekämpningsmedlet fosfin, reagerar med syre och fukt.

Det finns gaser som gömmer sig mellan trångt packade kartonger och som frigörs först vid lossning. Det finns också ämnen som varierar i koncentrationsgrad på olika platser i containern, beroende på ventilation. Ett till problem, särskilt vid transport av organiskt och biologiskt material, kan vara höga nivåer av koldioxid, kolmonoxid eller syrebrist. Ämnena kan,  framför allt vid lossning av bulklaster från fartyg, göra miljön livsfarlig.

Det är en osynlig och ofta doftlös djungel av potentiella faror. Många känner inte till riskerna, än mindre hur man ska skydda sig mot dem.

– Vi har hundratals anmälningar om folk som mår dåligt när de lossar containrar. Anställda som blir bra efter tio minuter i friska luften, säger Roger Jönsson. Han är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2.

– På en del terminaler har trettio procent av personalen huvudvärk som försvinner på semestern. Så mycket ser vi inte i andra branscher. Men vi vet inte vad det beror på.

Det pågår en del forskning för att ta reda på mer exakt vilka risker containerarbete innebär. Urban Svedberg är yrkeshygieniker på yrkesmedicinska kliniken i Sundsvall, och Gunnar Johanson är professor i miljömedicin på Karolinska institutet i Stockholm. I augusti förra året gjorde de mätningar i fem hamnar och tre distributionscentraler på vilka ämnen som förekom i sammanlagt 300 containrar.

De hittade flyktiga ämnen i så gott som alla. Kolmonoxid, formaldehyd, kloretanol, toluen, fosfin, 1,2-dikloretan och en rad andra svåruttalade och mer eller mindre farliga ämnen är bara några exempel. För det mesta var halterna så låga att det inte var någon fara att gå in, men i ungefär var tionde container överskreds gränsvärdena och containrarna behövde vädras ur ordentligt för att säkra miljön.

Ett av de allvarligaste fynden var en container med trettio gånger gränsvärdet av ett cancerframkallande ämne.

En viktig upptäckt var också att mätresultaten varierade inne i containern. Nära golvet kunde halterna vara upp till hundra gånger lägre än vid mätning på samma dörr i brösthöjd. Slitna gummilister och dörrar som hängt sig skapar naturligt drag vid springorna och ger därmed ett friskare, men felvisande, mätresultat.

Jättar som Ikea och Clas Ohlson har inte bara förbjudit gasning av sitt gods utan även infört obligatorisk mätning av luften före lossning.

– Skillnaden mot Ikea och Clas Ohlson är att vi inom Transport ska minska riskerna för upp till 400 företag. Bolag som tar emot allt från tre containrar i veckan till femton om dagen, säger Roger Jönsson. Det är omöjligt att begära att alla ska köpa in utrustning. Vi försöker i stället minimera riskerna och hitta säkra sätt att hantera containrarna.

Att mäta är bra men inte allt, säger han. En mätning fångar till exempel varken upp ampuller, som inte löst ut än, eller gas som kapslats in bakom tejp och lister.

– Hittar man tejprester över ventiler och dörrspringor indikerar det att containern blivit gasad. Då är vår rekommendation att inte röra containern. Den kan vara gammal eller ny, hur ska du kunna veta vilket? Det ligger utanför vår kompetens. Hittar du misstänkta signaler får arbetsledaren kalla in experter utifrån. Ekonomiskt får man sedan göra upp med leverantören, som inte tagit bort tejpen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Karlberg:
    27 september, 2021

    Jag delar det som sägs i artikeln fullt ut. Har under en lång tid sett tejpade container samt påsar hänga med ett vitt pulver i, som vid beröring löser ut ett fint damm.
    Peter Karlberg Skyddsombud.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.